Rozumienie mowy u dzieci – lewa czy prawa półkula mózgu?

Jedne z najnowszych badań opisują w jaki sposób dzieci poznają języki, a mówiąc bardziej konkretnie, w jaki sposób przetwarzają wymawiane słowa. Wnioski są niebywałe, ponieważ według nich, dzieci wykorzystują do tej czynności obie półkule mózgu. Zupełnie inaczej odbywa się to u osób dorosłych, gdzie dominuje jedna półkula – zwykle lewa.

Opis badania

Przy wykorzystaniu funkcjonalnego rezonansu magnetycznego (fMRI) udało się zbadać ponad 50 osób w wieku od 4 do 29 lat. Zdobyta wiedza pozwoliła wyjaśnić obserwacje kliniczne, które od dawna zastanawiały personal medyczny. No bo dlaczego dzieci po urazach którejś z półkul mózgu szybciej przechodzą proces rekonwalescencji w stosunku do dorosłych? Ale o tym za chwilę.

Sieć połączeń zlokalizowana w mózgu młodego człowieka zajmuje się integracją danych, które wchodzą do oraz wychodzą z mózgu. Dodatkowo rozdziela je pomiędzy odpowiednimi sekcjami półkul. Badania wykazały, że w wieku 4-5 lat podczas próby zrozumienia polecenia słownego i wykonania zadania, które opisywało, występuje najmniejsza różnica pomiędzy aktywacją prawej i lewej półkuli (największe podobieństwo obu stron). Wraz z wiekiem aktywacja prawej półkuli zmniejsza się na korzyść lewej, aby w wieku 11 lat stać się minimalną, a w wieku 19 lat niezauważalną.

Dorośli vs dzieci

Osoby dorosły, które przeszły udar lewej półkuli mózgu zwykle tracą zdolność mowy lub rozumienia jej. Zdolności kompensacyjne mózgu nie są wystarczające, aby zdrowe rejony przejęły stracone funkcje. Dzięki opisanej pracy, wiemy już dlaczego u dzieci w przypadku uszkodzenia lewej półkuli bardzo rzadko dochodzi do utraty mowy. Do tego Ci najmłodsi pacjenci szybko dochodzą do się, a ich zdolności adaptacyjne są na wysokim poziomie. Oznacza to, że zdrowe struktury mózgu są w stanie przejąć rolę tych uszkodzonych i to w bardzo szybkim tempie. Według badaczy dzieję się tak właśnie ze względu na brak specyficznie przypisanej umiejętności do konkretnego miejsca w mózgu młodego człowieka. Można powiedzieć, że młody układ nerwowy angażuje do pracy wiele połączeń jednocześnie, po to, aby znaleźć tą jak najlepszą. Dzięki temu w przypadku uszkodzenia w młodym wieku, jest on skupiony na dalszych poszukiwaniach, przez co szybciej się regeneruje. Czyż to nie jest niezwykłe?

Źródło:

  1. https://neurosciencenews.com/language-hemispheres-children-16983/

Photo by Ben White on Unsplash

Podobne wpisy