Poszukiwanie wzorów przy amnezji niemowlęcej

Przeciętny dorosły człowiek nie posiada wspomnień z okresu sprzed 3-4 roku życia. Dzieje się tak za sprawą tzw. amnezji niemowlęcej. Wielu naukowców uważa, że centrum naszej pamięci w mózgu, czyli hipokamp, jest nieaktywne do pewnego wieku lub, że tak długo trwa rozwój hipokampu w znaczeniu funkcjonalnym (jako struktura fizyczna istnieje od urodzenia). Jednakże nowe doniesienia prosto z Yale rzuciły nowe światło na sprawę pamięci u… 3 miesięcznych niemowląt.

Zagadka

Prawdziwą zagadką ludzkiej natury jest pytanie – dlaczego faktycznie nie pamiętamy nic sprzed 3-4 roku życia? Moment ten jest uznawany za jeden z najbardziej burzliwych i znaczących okresów w życiu człowieka w kontekście rozwojowym. W końcu uczymy się w tym czasie tak podstawowych czynności jak chodzenie, poznajemy język (jako mowę) czy relacje społeczne. Zatem co takiego sprawia, że mimo tak ogromnej przyswojonej wiedzy nie posiadamy żadnych wspomnień? Nie wiem 🙂 , ale nowe doniesienia naukowe przedstawiły pewną ciekawostkę.

Przebieg badania

Dzieciom w wieku 3-24 miesięcy prezentowano dwie sekwencje wyświetlanych obrazków. Pierwsza sekwencja odbywała się zawsze w takiej samej kolejności, a druga totalnie losowo. W międzyczasie za pomocą technologii zwanej funkcjonalnym rezonansem magnetycznym (fMRI) oceniano aktywność hipokampu, aby sprawdzić czy dojdzie do próby zaangażowania ośrodka pamięci podczas badania.

Po kilkukrotny wyświetleniu uszeregowanej sekwencji obrazków hipokamp reagował za każdym razem co raz większą aktywnością. Przy sekwencji losowej nie odnotowano jego znaczącej aktywności.

Poszukiwanie wzoru

Mózg poznając świat uczy się wzorów, czy może schematów, które są powtarzalne w celu zrozumienia środowiska i przewidzenia zmian w nim zachodzących. Dzieje się tak nawet jeśli mózg nie jest gotowy do pernamentnego zapamiętywania każdego pojedynczego doświadczenia. Ma to sens, ponieważ dla rozwoju ważniejsze powinno być uczenie się powtarzających się wzorów (jak np. uczenie się języka do rozumienia mowy, a potem do mówienia) niż zapamiętywanie losowych mało znaczących sytuacji.

Podsumowanie

Hipokamp podwaja swój rozmiar w trakcie pierwszych 2 lata życia aby ostatecznie utworzyć połączenia nerwowe pozwalające na pełne wykorzystanie jego możliwości. Pomimo, że nie pamiętamy wiele sprzed tego okresu, to podświadomie korzystamy z nauki, którą wynieśliśmy z tak wczesnego okresu rozwoju, wykorzystując ją jako podstawę do dalszego postępu.


Źródło:

  • Evidence of hippocampal learning in human infants. Ellis, Cameron T. et al. Current Biology, Volume 31, Issue 15, 3358 – 3364.e4

Photo by Fredy Jacob on Unsplash

Podobne wpisy