Gen odpowiedzialny za zmniejszone odczucie bólu w trakcie porodu – KCNG4

Najnowsze doniesienia z University of Cambridge wskazują na istnienie wariantu genu, który łączony jest ze zmniejszonym odczuwaniem bólu u kobiet w trakcie porodu. Stanowi to odpowiedź dla klinicystów jak i naukowców, którzy zadawali sobie pytanie – dlaczego, niektóre kobiety zgłaszają mniejszy ból na sali porodowej?

Dwie grupy kobiet poddano eksperymentowi polegającemu na… zadawaniu bólu. Pierwszą grupę stanowiły pierworódki, które urodziły siłami natury bez podawania środków znieczulających. W drugiej grupie (kontrolnej) znalazły się kobiety, które również miały za sobą tylko jeden poród, lecz podczas, którego konieczne było zastosowanie środków przeciwbólowych.
Obie grupy poddane zostały serii testów podczas, których stosowano na ich skórę wysoką temperaturę i nacisk mechaniczny oraz wkładano ręcę uczestniczek do lodowatej wody.

Wyniki nie były zaskoczeniem dla badaczy, ponieważ okazało się, że kobiety z grupy pierwszej (poród bez znieczulenia) wykazały większą tolerancję na ból wywołany każdym rodzajem stymulacji, aniżeli grupa kontrolna. Naukowcy poszli więc o krok dalej i wyselekcjonowali specyficzny kod genetyczny u kobiet w obu grupach. Okazało się, że znów znaleziono różnicę między grupami, i tak, u mam, które urodziły bez potrzeby korzystania ze środków przeciwbólowych znaleziono rzadki wariant genu KCNG4 – występuje on u około 1% kobiet.

Odkrycie to pokryło się z wcześniejszymi badaniami na myszach. Obecność tego specyficznego wariantu genu wpływa na produkcję białek, które z kolei oddziaływują na komórki nerwowe przesyłające sygnały bólowe do wyżej położonych struktur układu nerwowego (rdzeń kręgowy, mózg). Dla osób zainteresowanych medycyną – białka te ingerują w mechanizm tzw. bramki bólowej, zwiększając próg pobudliwości bramki do otwarcia. Potrzebny zatem jest silniejszy bodziec bólowy, aby bramka została otwarta, a impuls przedostał się do rdzenia, a później do mózgu.

To odkrycie zdaniem badaczy, nie tylko pomaga w zrozumieniu różnej wrażliwości bólowej, lecz również może wspomóc powstanie nowych środków niwelujących ból.

Źródło:
Lee et al. Human Labor Pain Is Influenced by the Voltage-Gated Potassium Channel KV6.4 Subunit. Cell Reports, volume 32, issue 3, 107941, JULY 21, 2020.

Photo by National Cancer Institute on Unsplash